Gengu
Rivium Quadrant 1 Capelle aan den IJssel, ZH2909 LC
Telefoon: +31 - (0)10 433 88 00
Naar overzicht

Trends op het gebied van Marketing en Technologie

06 december 2016 - Liesbeth Hoogerwerf

We leven in een digitaal tijdperk. Hoe zorgen we dat de digitale transformatie succesvol wordt? Lees in dit blog de trends!

Online Marketing en Technologie trends

Donderdag 24 november vond Marketing & Technology plaats in de Fabrique in Utrecht. Ruim 300 professionals namen deel aan de verschillende sessies en luisterden naar de ontwikkelingen op het gebied van marketing en technologie. Thema dit jaar was “Marketeer Digitaliseer”.

We leven in een digitaal tijdperk. Niet alleen op het gebied van marketing maar ook alles wat hiermee samenhangt. De manier van werken, de structuur van het bedrijf, de communicatie met de klant en de rol van de marketeer. Hoe zorgen we dat de digitale transformatie succesvol wordt? Hoe leggen we zinvol verbinding tussen data, techniek en klant? 

Marketing en technologie trends 2016 Gengu

In dit blog een verslag van de sessies die ik bijwoonde met de belangrijkste punten die benoemd werden.

1. Mobile first

De term mobile first horen we nu al een tijd. Bij Mobile First wordt uitgegaan van de performance en schermgrootte van mobile devices. Mobile First gedachte dwingt tot het maken van keuzes in het aanbieden van content. Voor overbodige content is geen plaats op het scherm. Alleen de essentie van je dienst, product, informatie blijft over. Door deze gedachtegang blijft een voor de bezoeker duidelijke en gebruiksvriendelijke website over. Nadeel aan mobile first is dat het lastig is onderscheidend te zijn. Het is verstandig bij het maken van keuzes eerst te kijken naar de content zelf.

2. Context is key

Niet de content is key maar de context is key. Context is het sleutelwoord in online marketing. Door digitalisering is er overvloed aan informatie. Door deze overvloed heeft de hedendaagse klant veel keuze en dient daadwerkelijk overtuigd te worden. Klantbeleving is erg belangrijk en zonder deugdelijk customer relationship management heeft de ondernemer van nu weinig kans. We hebben in zowel het B2C als B2B speelveld te maken met mensen. En mensen verwachten dan ook een persoonlijke benadering.

3. Human to Human

Human 2 Human is dan ook een aantal keer benoemd tijdens Marketing & Technology 2016. We hebben te maken met mensen en daar moet op een doordachte wijze mee omgegaan worden. Dat betekent online de dialoog aangaan en tijd reserveren voor klanten zodat je hen beter kunt begrijpen. Een persoonlijke benadering is hierin key, want aan de hand daarvan kan het spel van de beïnvloeding van de perceptie beginnen. De perceptie bij zowel consumenten, als personen die een onderneming vertegenwoordigen kan beïnvloed worden. De context verandert echter wel. Het is belangrijk te beseffen met welke context je te maken hebt bij een klant of potentiële klant. Een belangrijke nieuwe propositie in het digitale tijdperk is dan ook: van segmentatie naar personalisatie.

4. Koppel je data

In diverse presentaties werd aangehaald dat het koppelen van data erg belangrijk is. Op basis van data kun je een online customer journey inzichtelijk maken.  De technologische mogelijkheden voor marketeers om persoonlijker en relevanter te gaan communiceren met hun klanten nemen steeds meer toe. Met beschikbaarheid van grote hoeveelheden (online) data worden de mogelijkheden nog groter, maar tevens complexer. Hoe ga je hier als marketeer mee om? Hoe kun je snel profiteren van je online klantdata en voorspellende analyses? Het besef dat kanalen op elkaar moeten worden afgestemd, begint steeds meer door te dringen.

Markting en technology 2016 event gengu verslag

5. Think out of the box

In een interactief spel heb ik tijdens het event “The Hunt” gespeeld.  De opdracht luide als volgt: “ Je gaat werken bij een bedrijf dat de functie Marketeer heeft opgeheven en waarbij het marketingbudget vanaf nu 100% naar Technologie gaat.’  In The Hunt vallen mensen een traditioneel bedrijf aan en gebruiken die inzichten om hun eigen organisatie te verbeteren en bedreigingen om te buigen naar kansen.” Door deel te nemen werd je getriggerd om out of the box te denken. En dat is een vereiste anno 2016.

Conclusie

Het marketingvak is namelijk in transitie. Nieuwe technieken en media-innovaties waarmee je sneller en slimmer kunt werken, dienen zich dagelijks aan. Belangrijk is om nieuwe proposities in het digitale tijdperk verder te ontwikkelen. Een marketingafdeling kan niet meer zonder marketing tools die op basis van data individuele data en relevante communicatie met de klant mogelijk maken via verschillende kanalen. Deze transities zijn een kans voor iedere organisatie!