Gengu
Rivium Quadrant 1 Capelle aan den IJssel, ZH2909 LC
Telefoon: +31 - (0)10 433 88 00
Naar overzicht

Aan de slag met Marketing Automation in 5 stappen

09 juni 2016 - Hans Konings

Wilt u marketingtaken en marketingprocessen automatiseren? Lees het stappenplan!

Marketing Automation is het automatiseren van marketingprocessen middels software. Een belangrijk aspect van marketing automation is het automatisch aanleveren van specifieke informatie aan leads via bijvoorbeeld e-mail, social media, de website en/of blogs. Marketing Automation heeft als doel het behalen van hogere conversies met de doelen (KPI’s) die je hebt gesteld. Dit kan zijn het genereren van leads, of leads converteren naar klanten.

Marketing Automation is toekomstgerichte marketing

Marketing Automation lijkt onaantastbaar.Het automatiseren van marketingtaken en marketingprocessen betekent niet alleen het aanschaffen van software. Men zal kritisch naar huidige marketingprocessen moeten kijken om te bepalen hoe je kunt verbeteren, optimaliseren en automatiseren. Marketing Automation is in feite de koppeling van je CRM (customer relationship management) aan je CMS (content management systeem). Met deze koppeling krijg je inzicht in welke onderwerpen klanten en prospects geïnteresseerd zijn en kun je op basis hiervan gepersonaliseerde content aanbieden. De verwachting is  dat binnen 10 jaar meer dan 75% van de online communicatie via Marketing Automation tools zal worden geregeld. 

Stap 1: Bepaal je online strategie

De eerste stap in Marketing Automation is het bepalen van je online strategie. Vragen die je dan dient te stellen zijn:

  • Wie wil je bereiken?
  • Hoe ga je die personen bereiken?
  • Op welke manier wil je dat deze personen converteren?

Stap 2: Segmenteer leads 

Het goed segmenteren van je leads is de tweede belangrijke stap in Marketing Automation. Als je doelgroepen niet goed segmenteert ontvangen leads niet de gepersonaliseerde content die zij horen te ontvangen. Door te segmenteren kun je een perfecte customer journey experience aanbieden. Zorg ervoor dat je database op orde is en deze in te delen is op basis van behoeftes zoals bijvoorbeeld klikgedrag. Daarnaast is het belangrijk aan te geven in welk stadium je met bepaalde leads bent. Zo genereer je leads van hoge kwaliteit.

Stap 3: Stel workflows in

Elk segment dat je maakt dient een eigen workflow te krijgen. Deze workflow bevat content voor het betreffende segment. Dit kan zijn het instellen van een e-mail marketingcampagne met een herinneringsmail voor een achtergelaten winkelmandje of een opvolgmail. Dit gebeurt op het moment dat een lead voldoet aan vooraf gedefinieerde criteria. Goede workflows bestaan uit een combinatie van nuttige en interessante content, denk aan CTA. Het is belangrijk dat de interne organisatie alle workflows goed opvolgen.

Stap 4: Creëer relevante content

Zonder een contentmarketingstrategie kun je niet aan de slag met marketing automation. Je leads segmenteren op basis van gedrag of informatie vanuit je CRM lijkt heel arbeidsintensief. Middels Marketing Automation tools kunnen maatwerk CTA’s regelen dat de bezoeker relevante content krijgt voorgeschoteld op het moment dat de lead hier klaar voor is. Dus content passend bij de huidige fase in de klantreis. Hierdoor krijgen bezoekers/leads precies de content die zij in het marketing- of salesproces dienen te krijgen. Als je bovenstaande punten goed oppakt is het mogelijk om marketing qualified leads om te zetten naar sales qualified leads.

Stap 5: Analyseer en optimaliseer

Alles van te voren weten is een illusie. Het is daarom noodzakelijk om alle projecten nauwkeurig te volgen en te analyseren. Toets deze met vooraf bepaalde KPI’s. Marketing Automation stelt je in staat om meer focus in je activiteiten aan te brengen. 

Wil je meer weten over de inzet van Marketing Automation? Mail Hans Konings, Business Development Manager bij Gengu