Gengu
Rivium Quadrant 1 Capelle aan den IJssel, ZH2909 LC
Telefoon: +31 - (0)10 433 88 00
Naar overzicht

Deel 3: B2B customer journey en content marketing

24 oktober 2017 - Liesbeth Hoogerwerf

Content moet niet alleen ontwikkelt worden maar ook gepromoot. Nu content is gecreëerd voor alle fasen van de Customer journey, kunnen we aan de slag met de planning en content promotie

Het is goed om weer even helder voor ogen te hebben wat de customer journey exact inhoudt. De customer journey is de reis die de klant aflegt zodra hij of zij een product of dienst bij jou heeft aangeschaft.  Content moet niet alleen ontwikkeld worden maar ook gepromoot. Nu content is gecreëerd voor alle fasen van de Customer journey, kunnen we aan de slag met de planning en content promotie.


In de vorige delen heb ik de eerste stappen beschreven voor het opstellen van de customer journey. In deel 1 het stappenplan voor het opstellen van persona’s en deel 2 content mapping en content creatie. In dit blog beschrijf ik de laatste stappen voor de B2B customer journey in combinatie met content marketing:

Deel 3: B2B customer journey en content marketing

  • Campagne planning en promotie
  • Resultaten meten en optimaliseren;
  • Recycling content

content marketing cycle

Stap 4: Campagne planning en content promotie

Content moet niet alleen ontwikkeld worden maar ook gepromoot. In de eerdere stappen is content gecreëerd voor alle fasen van de Customer journey. Nu kunnen we aan de slag met de content planning en content promotie. Door een content planning te maken ontstaat inzicht in alle mogelijke contactmomenten. Het geeft inzicht in waar de verbeterpunten zitten. Daarnaast bepaal je welke zaken je wilt oppakken op korte termijn versus lange termijn en welke verbeteringen hoge of lage impact hebben. Je werkt verbeterideeën en initiatieven verder uit, denk aan:        

  • Callcenter-aanpak;
  • Accountmanagement-aanpak;
  • Service-ideeën;
  • Content voor media: nieuwsbrieven, webpagina’s, social media;
  • Cross-sell kansen;
  • Loyalty-ideeën, etc.

Zo kom je snel tot een duidelijk actieplan met de bijbehorende KPI’s. Bij het plannen van de campagne bepaal je per contentvorm hoe vaak je die wilt delen. Daarbij bepaal je welke content je op welke kanalen of platformen gaat communiceren en met welke regelmaat. Bepaal tijdens de campagneplanning wanneer je aan welke doelen wilt werken en geef dit per week aan in het de contentkalender. Op dekrachtvancontent.nl is een handig format van een contentkalender te downloaden. Facebook en Instagram posts plaats je bijvoorbeeld wekelijks, een infographic maandelijks en een blog om de week.  

Welke content je promoot is afhankelijk van in welke fase van de customer journey een persona zich bevindt en in welk segment men zich bevindt. Tijdens alle fasen in de customer journey wil je verbinding hebben met je klant.

Stap 5: Resultaten meten

Resultaten moeten meetbaar en zichtbaar zijn. Het succes van de campagne is daar namelijk afhankelijk van. Kijk daarom kritisch naar de content en de respons op de diverse content en content typen om te achterhalen wat wel en niet werkt. Door campagnes te taggen en resultaten bij te houden krijg je meer inzicht en kun je aan de slag met de resultaten. Met resultaten uit eerdere campagnes kun je de volgende marketingcampagne optimaliseren en inplannen.

Campagnes taggen

Door slim om te gaan met content en content delen door tags mee te geven aan url's kun je online campagnes eenvoudig inzichtelijk maken per fasen in de customer journey. Middelen die je kunt gebruiken voor het meten zijn; Google Analytics, Open en klikpercentages bij mailings of nieuwsbrieven, Buffer of Hootsuite voor social media.

  • Google AdWords koppelen
  • Email nieuwsbrieven
  • Banner campagnes
  • Facebook advertenties en post
Door slim om te gaan met content en content delen door bijvoorbeeld tags mee te geven aan url's kun je online campagnes eenvoudig inzichtelijk maken. Middelen die je kunt gebruiken voor het meten zijn; Google Analytics, Open en klikpercentages bij mailings of nieuwsbrieven, Buffer of Hootsuite voor social media. Gebruik hiervoor de Google URL-maker, kies de landing pagina en vul de Velden: bron, medium en campagne in.

Doelen inrichten
Vervolgens kun je een doelenset maken in Google Analytics en de benodigde KPI’s terug laten komen in een custom dashboard of rapportage in Google DataStudio. Denk aan onder andere;
  • Conversies;
  • Verkoop/ leadgeneratie;
  • Bedankpagina;
  • Toename verkeer;
  • Interacties;
  • Bounce percentage;
  • Gemiddelde bezoekduur;
  • Social shares;
  • Achtergelaten winkelmandjes;
  • Content downloads;
  • Trial aanvragen.            
Vervolgens ga je aan de slag met de resultaten in ieder stap van de customer journey. Met altijd als vraag in het hoofd; hoe kun je een persona naar de volgende fasen leiden?

Stap 6: Content recycling

Bij het opzetten van een volgende marketingcampagne kijk je ook naar bestaande content en of je dit kan herbruiken. Maak daarom een inventarisatie van het marketingmateriaal van de afgelopen 2 jaar en deel dit op in contenttypen. Bekijk de content en kijk wat je kunt recyclen. Houd wel altijd de buyer en customer journey in het achterhoofd en speel in op de behoefte van je klanten.

Nu heb je als het goed is alle inzichten om een customer journey op te stellen en content te creeren voor alle stappen in de customer en buyer journey.